Wójt Gminy Lubrza informuje, że zostanie przeprowadzona weryfikacja danych zawartych w deklaracjach „śmieciowych” biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomości na terenie Gminy Lubrza.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych, takich jak liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
W związku z powyższym zwracam się do mieszkańców Gminy Lubrza, którzy w dotychczas złożonych deklaracjach nie dokonali aktualizacji danych dotyczących liczby osób zamieszkujących nieruchomości (np. w przypadku urodzenia się dziecka, zgonu, wprowadzenia się nowych osób, pobytu czasowego, powrotu z zagranicy, akademika, itp.), aby niezwłocznie złożyli nową deklarację w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r. z aktualnymi danymi niezbędnymi do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Nową deklarację należy składać w Urzędzie Gminy Lubrza (pokój nr 1), drogą pocztową lub w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Elektronicznych Usług Administracji Publicznej pod adresem: EPUAP: /080801/skrytka Wzór deklaracji jest dostępny na stronie internetowej www.lubrza.pl/strona-178-wzory_dokumentow_do_pobrania.html
w zakładce „Mieszkańcy, wzory dokumentów do pobrania, odpady – deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.”
Jednocześnie przypominam, iż opłatę za odpady komunalne należy uiszczać w miejscu zamieszkania, tj. w miejscu wytwarzania odpadów. Aktualizacji danych zawartych w deklaracjach powinni dokonać również właściciele nieruchomości, w których zamieszkują osoby niezameldowane.
Po wskazanym terminie nastąpi weryfikacja deklaracji w oparciu o posiadane dane źródłowe jak również pozyskane dane w wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego i inne.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracjach, organ wezwie do udzielenia wyjaśnień oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazując stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.
Niedopełnienie tego obowiązku skutkować będzie wszczęciem postępowania i wydaniem decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z naliczeniem zaległości (do pięciu lat).
Ponadto informuje się, iż zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, karze grzywny podlega ten, kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 1, 11 lub 2 w/w ustawy nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powyższe dotyczy zatem niedopełnienia obowiązku złożenia pierwszej deklaracji, jak również niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Liczę na Państwa odpowiedzialność i uczciwość w składaniu deklaracji zgodnych z rzeczywistością, aby zapewnić sprawiedliwy podział kosztów i dobro naszej społeczności.
Wójt Gminy Lubrza
/-/ Ryszard Skonieczek