ZASTRZEŻENIE NUMERU PESEL
Od 17 listopada 2023 r. można zastrzec swój numer PESEL. To ważna usługa, bo może uchronić nas np. przed zaciągnięciem pożyczki przez osoby nieuprawnione.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne, można to zrobić elektronicznie albo osobiście w urzędzie. Zastrzeżenie można cofnąć. Po zastrzeżeniu nie tracimy numeru i jest on do nas cały czas przypisany.
Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonuje się:
- Elektronicznie poprzez stronę obywatel.gov.pl
- Osobiście w dowolnym urzędzie gminy:
-po zweryfikowaniu tożsamości składa się wniosek o wpisanie w rejestrze zastrzeżenia numeru PESEL lub cofnięcie takiego zastrzeżenia,
-w rejestrze zastrzeżeń wprowadzane są dane osób pełnoletnich – osób z obywatelstwem polskim, jak i cudzoziemców.
-w przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika, który stawi się osobiście w dowolnym urzędzie gminy, złoży pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdzi swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
-w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL może złożyć osobiście w dowolnym urzędzie gminy opiekun prawny albo kurator. W tym celu przedkłada orzeczenie sądowe potwierdzające wyznaczenie go opiekunem albo kuratorem oraz potwierdza swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
- w placówce bankowej oraz na poczcie.
- mObywatel
W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL każda osoba fizyczna może:
- Zastrzec numer PESEL.
- Cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL.
- Ustawić automatyczne zastrzeżenie numeru PESEL.
- Sprawdzić historię weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne.
- Mieć podgląd historii zmian statusu.
Należy pamiętać, że zastrzeżenia nr PESEL dokonuje się również z urzędu w przypadku:
• unieważnienia dowodu osobistego na skutek zgłoszenia utraty dowodu osobistego lub zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych (cofnięcie zastrzeżenia będzie wówczas możliwe tylko na wniosek);
• rejestracji w rejestrze PESEL danych o zgonie.
Ustawowy obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. Oznacza to, że przy zawieraniu np. umowy notarialnej, kredytowej, pożyczkowej czy zakupów na raty, notariusz albo instytucja finansowa będzie mieć obowiązek sprawdzenia, czy numer, który jest podawany nie znajduje się w bazie zastrzeżonej. Jeśli po sprawdzeniu w rejestrze okaże się, że numer PESEL został zastrzeżony, umowa nie powinna być zawarta.
Wniosek stanowiący załącznik do informacji jest również ogólnodostępny w Internecie, a także możliwy do pobrania ze strony internetowej Urzędu Gminy Lubrza https://lubrza.pl/strona-178-wzory_dokumentow_do_pobrania.html.
Wniosek dostępny jest również w urzędzie, jeśli nie chcesz wypełniać go samodzielnie, możesz poprosić urzędnika, aby wydrukował wypełniony wniosek z systemu.